Το διοικητικό προσωπικό του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας για τα σενάρια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Οι εξελίξεις που δρομολογούνται στο χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης θέλουν το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας και τα Τμήματά του να γίνονται αντικείμενο απορρόφησης-απόκτησης-συγχώνευσης από άλλα Ιδρύματα.
Ο Ενιαίος Σύλλογος Διοικητικού Προσωπικού του Τ.Ε.Ι. Στερεάς Ελλάδας έχοντας γνώση της υπάρχουσας κατάστασης και με πλήρη ευθύνη, θα ήθελε να θέσει υπόψη σε όλους τους αρμόδιους και μη (Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, συναρμόδια Υπουργεία, Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, Π.Ε.Δ. & Δήμους Στερεάς Ελλάδας, στους εκλεγμένους βουλευτές, τοπικούς φορείς κλπ) τα ακόλουθα:
Το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας δημιουργήθηκε το 2013 μετά από συγχώνευση του ΤΕΙ Λαμίας και του ΤΕΙ Χαλκίδας, η οποία ήταν αποτέλεσμα μιας από τις λίγες θυσίες που ολοκληρώθηκαν την εποχή εκείνη, στο βωμό του Σχεδίου Αθηνά του Υπουργείου Παιδείας, μαζί με το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας, που καταργήθηκε. Ενώ το νέο Ίδρυμα (ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας) προσπαθεί εδώ και τέσσερα χρόνια να βρει το βηματισμό του στο χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, πριν προλάβει να ολοκληρωθεί αυτή η προσπάθεια, έρχεται το Υπουργείο Παιδείας το φθινόπωρο του 2017 και προτείνει να συνενωθούν τρία μεγάλα Ιδρύματα, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το ΤΕΙ Θεσσαλίας και το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας (ήδη συγχωνευμένο Ίδρυμα στις 5/6/2013). Για το σκοπό αυτό συστήνει επιτροπή, απαρτιζόμενη από τους Πρυτάνεις και Αντιπρυτάνεις των τριών Ιδρυμάτων και με συμμετοχή εκπροσώπου του Υπουργού Παιδείας προκειμένου να καταθέσει σχετική πρόταση. Από τις συνεδριάσεις της επιτροπής μέχρι σήμερα προκύπτει να επικρατεί η πρόταση της απορρόφησης των δύο άλλων Ιδρυμάτων (ΤΕΙ Θεσσαλίας και ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας) από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το οποίο μάλιστα θα διατηρήσει και την ήδη υπάρχουσα επωνυμία του.
Σύμφωνα με την πρόταση αυτή, η οποία όπως φαίνεται από το Υπουργείο Παιδείας γρήγορα θα εξελιχθεί και σε απόφαση, η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας θα μείνει χωρίς Τριτοβάθμιο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, γεγονός, το οποίο θα αποδυναμώσει ποικιλοτρόπως την περιοχή μας.
Πιθανόν το εγχείρημα αυτό της συνένωσης να ακούγεται στα αυτιά κάποιων ως μεγαλόπνοο σχέδιο και να διαφαίνεται σε πολλούς ως η μεγάλη ευκαιρία για ανάπτυξη και αναβάθμιση στο άρμα ενός μεγάλου Πανεπιστημίου. Πριν όμως από οποιοδήποτε συμπέρασμα θα πρέπει να δούμε την σημερινή κατάσταση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο χώρο της Στερεάς Ελλάδας.
Κάνοντας μία αναδρομή η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας πριν το Σχέδιο Αθηνά του Υπουργείου Παιδείας το 2013, είχε την ακόλουθη αποτύπωση στο χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας:
ΙΔΡΥΜΑ | ΣΧΟΛΕΣ | ΤΜΗΜΑΤΑ |
Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας (2 Σχολές &
2 Τμήματα )
| ΣΧΟΛΗ Εφαρμοσμένων Επιστημών | Τμήμα Πληροφορικής με εφαρμογές στη Βιοϊατρική (Λαμία) |
Σχολή Οικονομίας & διοίκησης | Τμήμα Περιφερειακής Οικονομικής Ανάπτυξης (Λιβαδειά) | |
ΤΕΙ ΛΑΜΙΑΣ
2 Σχολές
8 Τμήματα
| Σχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιας | Νοσηλευτικής |
Φυσικοθεραπείας
| ||
Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών | Πληροφορικής | |
Ηλεκτρολογίας | ||
Ηλεκτρονικής | ||
Παραρτήματα | Τμήμα Δασοπονίας & Φυσικού Περιβάλλοντος | |
Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων | ||
Τμήμα Εμπορίας & Διαφήμισης | ||
ΤΕΙ ΧΑΛΚΙΔΑΣ
2 Σχολές
7 Τμήματα
| Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας | Διοίκηση Επιχειρήσεων |
Διοίκηση Συστημάτων Εφοδιασμού | ||
Λογιστικής | ||
Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών | Αυτοματισμού | |
Ηλεκτρολογίας | ||
Μηχανολογίας | ||
Τεχνολογίας Αεροσκαφών | ||
3 Τριτοβάθμια Ιδρύματα
6 ΣΧΟΛΕΣ
17 Τμήματα
|
ΜΕ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΘΗΝΑ (ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ)
ΙΔΡΥΜΑ | ΣΧΟΛΕΣ | ΤΜΗΜΑΤΑ |
ΤΕΙ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ | Σχολή Επιστημών Υγείας & Πρόνοιας | Νοσηλευτικής |
Φυσικοθεραπείας
| ||
Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών | Μηχανικών Πληροφορικής ΤΕ | |
Ηλεκτρονικών Μηχανικών ΤΕ | ||
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών TE | ||
Μηχανικών Αυτοματισμού ΤΕΙ | ||
Μηχανικών Τεχνολογίας Αεροσκαφών ΤΕ | ||
Μηχανολόγων Μηχανικών ΤΕ | ||
Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας | Διοίκησης Οικονομίας & Επικοινωνίας Πολιτισμικών & Τουριστικών Μονάδων | |
Διοίκηση Συστημάτων Εφοδιασμού | ||
Λογιστικής & Χρηματοοικονομικής | ||
ΣΤΕΓ | Τμήμα Δασοπονίας & Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος | |
Παράρτημα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας | Σχολής Θετικών Επιστημών | Τμήμα Πληροφορικής |
Τμήμα Βιοϊατρικής | ||
1 Τριτοβάθμιο Ίδρυμα
5 Σχολές
14 Τμήματα
|
Οι Σχολές και τα ανωτέρω Τμήματα είναι κατανεμημένα σε πέντε πόλεις της Στερεάς Ελλάδας, που καλύπτουν όλες τις Περιφερειακές Ενότητες της Στερεάς (Φθιώτιδα, Εύβοια, Ευρυτανία, Φωκίδα, Βοιωτία). Η έδρα του Ιδρύματος βρίσκεται στη Λαμία που είναι και η έδρα της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.
Οι ενεργοί φοιτητές του Ιδρύματος ανέρχονται σε 18.000 ενώ οι εγγεγραμμένοι ξεπερνούν τους 20.000.
Το μόνιμο προσωπικό του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας όλων των κλάδων (εκπαιδευτικό, διοικητικό, ειδικό τεχνικό) αριθμεί 260 άτομα. Το έκτακτο προσωπικό (εκπαιδευτικό και διοικητικό) ξεπερνά τα 100 άτομα. Σημειώνουμε ακόμα ότι το Ίδρυμα μας, βρίσκεται σε διαδικασία πλήρωσης 60 θέσεων μόνιμου προσωπικού, πλήρωσης νέων εγκεκριμένων θέσεων εκπαιδευτικού προσωπικού και ολοκλήρωσης διαδικασιών μετατάξεων διοικητικού προσωπικού.
Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας στο Μελλοντικό Χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης;
ΣΕΝΑΡΙΟ 1 (Επιτροπή- Υπουργείο)
ΚΑΝΕΝΑ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΟ ΙΔΡΥΜΑ ΣΤΗ ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ
1 ΣΧΟΛΗ (Πανεπιστημίου Θεσσαλίας)
8 ΤΜΗΜΑΤΑ (Στερεά Ελάδα)
|
ΣΕΝΑΡΙΟ 2 (Υπουργείο)
ΚΑΝΕΝΑ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΟ ΙΔΡΥΜΑ ΣΤΗ ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ
1 ΣΧΟΛΗ (Πανεπιστημίου Θεσσαλίας)
5 ΤΜΗΜΑΤΑ (Λαμία)
+ 2 Πανεπιστήμια της Αθήνας (Χαροκόπειο & Γεωπονικό) στη διεκδίκηση Τμημάτων της Στερεάς Ελλάδας
|
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Τα εύλογα ερωτήματα που γεννιούνται μετά και τις τελευταίες εξελίξεις είναι:
Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας δεν είναι ικανή τα διατηρήσει ένα αυτόνομο Τριτοβάθμιο Ίδρυμα κάτω από τις νέες ανάγκες που δημιουργεί η αγορά και η εξέλιξη της κοινωνίας αλλά τα Τμήματα του ενός και μοναδικού Τριτοβάθμιου Ιδρύματος που έχει (λόγω προηγούμενων πρόσφατων συγχωνεύσεων & πολιτικών αποφάσεων) είναι ικανά να απορροφηθούν και να στελεχώσουν τις υπάρχουσες δομές 3 άλλων Πανεπιστημίων της χώρας μας;
Γιατί τρία μεγάλα Ιδρύματα, σε δύο μεγάλες Περιφέρειες να ενωθούν, ενώ ο χάρτης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης έχει σε όλες τις άλλες Περιφέρεις από ένα τουλάχιστον Τριτοβάθμιο Ίδρυμα και σε πολλές από αυτές είναι μάλιστα συσσωρευμένα πολύ μεγαλύτερος αριθμός Ιδρυμάτων;
Γιατί δεν έχουν οριστεί εξ αρχής οι όροι των διαπραγματεύσεων για επαγγελματικά δικαιώματα των φοιτητών, για διασφάλιση των θέσεων εργασίας του Διοικητικού Προσωπικού, για εξελίξεις των καθηγητών κλπ;
Γιατί δε γίνεται μία πιλοτική εφαρμογή συγχώνευσης Ιδρυμάτων, προκειμένου να ακολουθηθεί ένα μοντέλο που θα στηρίζεται σε πραγματικές διαπιστώσεις και σαφείς διαδικασίες;
Γιατί να μπουν στην περιπέτεια μιας συνένωσης Ιδρύματα που θυσίασαν τις δυνάμεις τους στις προηγούμενες διαδικασίες συγχωνεύσεων;
Γιατί τόσο γρήγορες διαδικασίες για κάτι τόσο σημαντικό;
Γιατί να αποδυναμωθεί οικονομικά για άλλη μια φορά η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας;
Γιατί τρία μεγάλα Ιδρύματα, σε δύο μεγάλες Περιφέρειες να ενωθούν, ενώ ο χάρτης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης έχει σε όλες τις άλλες Περιφέρεις από ένα τουλάχιστον Τριτοβάθμιο Ίδρυμα και σε πολλές από αυτές είναι μάλιστα συσσωρευμένα πολύ μεγαλύτερος αριθμός Ιδρυμάτων;
Γιατί δεν έχουν οριστεί εξ αρχής οι όροι των διαπραγματεύσεων για επαγγελματικά δικαιώματα των φοιτητών, για διασφάλιση των θέσεων εργασίας του Διοικητικού Προσωπικού, για εξελίξεις των καθηγητών κλπ;
Γιατί δε γίνεται μία πιλοτική εφαρμογή συγχώνευσης Ιδρυμάτων, προκειμένου να ακολουθηθεί ένα μοντέλο που θα στηρίζεται σε πραγματικές διαπιστώσεις και σαφείς διαδικασίες;
Γιατί να μπουν στην περιπέτεια μιας συνένωσης Ιδρύματα που θυσίασαν τις δυνάμεις τους στις προηγούμενες διαδικασίες συγχωνεύσεων;
Γιατί τόσο γρήγορες διαδικασίες για κάτι τόσο σημαντικό;
Γιατί να αποδυναμωθεί οικονομικά για άλλη μια φορά η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας;
Δυστυχώς για μία ακόμα φορά το Ίδρυμά μας που θυσίασε τις δυνάμεις του το 2013 και η Περιφέρειά μας που γίνεται πάντα το εξιλαστήριο θύμα όλων των αλλαγών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με απώλειες και αλλαγές, που δε συναντούμε σε καμία άλλη γεωγραφική περιοχή, της Ελλάδας μπαίνουν στο στόχαστρο χωρίς αντικειμενικά κριτήρια (από τη Λαμία χάθηκε η Ακαδημία, το Πανεπιστήμιο και τώρα το ΤΕΙ). Απορία μας αφήνει επίσης και το γεγονός ότι κάποιοι μέσα από όλη αυτή την απώλεια βλέπουν οφέλη και διαρρέουν ειδήσεις για μελλοντική εξέλιξη και απόκτηση Πανεπιστημίου όταν όλοι γνωρίζουμε και βιώνουμε την πραγματικότητα της Ελλάδας, που αντιμετωπίζει πληθώρα προβλημάτων και ό,τι χάνει δεν το αποκτά πάλι.
Ο νέος σχεδιασμός του Υπουργείου Παιδείας στον χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης θέλει τη Στερεά Ελλάδα παράρτημα της Θεσσαλίας και της Αθήνας με τη λειτουργία μιας Σχολής στη Λαμία, αυτής που ήδη υπάρχει από το Σχέδιο Αθηνά και με την παραμονή ή μετεξέλιξη κάποιων παραρτημάτων στις άλλες πόλεις που θα διοικούνται εκ του μακρόθεν από την Αθήνα μέσω του Χαροκόπειου και του Γεωπονικού Πανεπιστημίου.
Αυτό που με λύπη μας διαπιστώνουμε για άλλη μια φορά και οφείλουμε να το κάνουμε γνωστό στις τοπικές κοινωνίες και στην κεντρική εξουσία, είναι ότι:
Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, που είναι η δεύτερη σε έκταση Περιφέρεια της χώρας, για τρίτη φορά στην ιστορία της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, πλήττεται και κινδυνεύει να χάσει, τη δημιουργία ενός δυνατού Πανεπιστημίου, με προοπτικές ανάπτυξης σε πολλαπλά επίπεδα για τον τόπο.
Η πρώιμη δημιουργία ενός μεγάλου Ιδρύματος που θα εκτείνεται γεωγραφικά σε εννέα νομούς (με αποστάσεις που αγγίζουν τα 400 χλμ,), θα οδηγήσει πολύ γρήγορα, σε αποφάσεις μελλοντικών οργάνων του νέου Πανεπιστημίου, να κλείνουν Τμήματα σε απομακρυσμένες περιοχές, με το επιχείρημα ότι αυτά δεν είναι βιώσιμα για το Νέο Μεγάλο Πανεπιστήμιο. Άλλωστε αυτό έχει φανεί και από τις προθέσεις του πανεπιστημίου στις αντίστοιχες συζητήσεις της Επιτροπής. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη δραματική μείωση του αριθμού των φοιτητών στην ευρύτερη περιοχή, η οποία σε συνδυασμό με την αδυναμία προσέλευσης πολλών φοιτητών να παρακολουθήσουν τις σπουδές τους λόγω τεράστιων οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν σήμερα οι οικογένειες, οδηγεί αυτόματα και σε μαρασμό των τοπικών κοινωνιών.
Η σύνδεση των φοιτητών με την τοπική κοινωνία σε επίπεδο σπουδών (πρακτική άσκηση σε μεγάλο αριθμό τοπικών επιχειρήσεων, κλινικές σε γηροκομεία, παιδικούς σταθμούς, σχολεία ειδικής αγωγής, σύνδεση με τις τοπικές βιομηχανίες, εργαστήρια που η ίδια η φύση της περιοχής μας παρέχει κλπ) κινδυνεύουν να χαθούν αφού δε διασφαλίζονται οι αρχές του νέου αυτού εγχειρήματος.
Για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας πολύ σύντομα θα γίνουμε ο απομακρυσμένος συγγενής. Το έχει αποδείξει η ιστορία με τη λειτουργία των περισσότερων περιφερειακών Ιδρυμάτων στη χώρα αυτή. Ο πυρήνας αναπτύσσεται στην έδρα του Πανεπιστημίου και τα παραρτήματα ακολουθούν μια προδιαγεγραμμένη πορεία. Η λειτουργία μιας Σχολής στη Λαμία όσο αξιόλογη κι αν είναι δεν μπορεί να αντικαταστήσει τα οφέλη, που απορρέουν από την παρουσία ενός Ισχυρού Τριτοβάθμιου Ιδρύματος στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.
Τέλος δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι με παραδείγματα και άλλων τομέων η περιφέρεια και οι τοπικές κοινωνίες οδηγούνται σταδιακά σε μαρασμό και υποβάθμιση προς όφελος άλλων περιοχών.
Η πρώιμη δημιουργία ενός μεγάλου Ιδρύματος που θα εκτείνεται γεωγραφικά σε εννέα νομούς (με αποστάσεις που αγγίζουν τα 400 χλμ,), θα οδηγήσει πολύ γρήγορα, σε αποφάσεις μελλοντικών οργάνων του νέου Πανεπιστημίου, να κλείνουν Τμήματα σε απομακρυσμένες περιοχές, με το επιχείρημα ότι αυτά δεν είναι βιώσιμα για το Νέο Μεγάλο Πανεπιστήμιο. Άλλωστε αυτό έχει φανεί και από τις προθέσεις του πανεπιστημίου στις αντίστοιχες συζητήσεις της Επιτροπής. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη δραματική μείωση του αριθμού των φοιτητών στην ευρύτερη περιοχή, η οποία σε συνδυασμό με την αδυναμία προσέλευσης πολλών φοιτητών να παρακολουθήσουν τις σπουδές τους λόγω τεράστιων οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν σήμερα οι οικογένειες, οδηγεί αυτόματα και σε μαρασμό των τοπικών κοινωνιών.
Η σύνδεση των φοιτητών με την τοπική κοινωνία σε επίπεδο σπουδών (πρακτική άσκηση σε μεγάλο αριθμό τοπικών επιχειρήσεων, κλινικές σε γηροκομεία, παιδικούς σταθμούς, σχολεία ειδικής αγωγής, σύνδεση με τις τοπικές βιομηχανίες, εργαστήρια που η ίδια η φύση της περιοχής μας παρέχει κλπ) κινδυνεύουν να χαθούν αφού δε διασφαλίζονται οι αρχές του νέου αυτού εγχειρήματος.
Για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας πολύ σύντομα θα γίνουμε ο απομακρυσμένος συγγενής. Το έχει αποδείξει η ιστορία με τη λειτουργία των περισσότερων περιφερειακών Ιδρυμάτων στη χώρα αυτή. Ο πυρήνας αναπτύσσεται στην έδρα του Πανεπιστημίου και τα παραρτήματα ακολουθούν μια προδιαγεγραμμένη πορεία. Η λειτουργία μιας Σχολής στη Λαμία όσο αξιόλογη κι αν είναι δεν μπορεί να αντικαταστήσει τα οφέλη, που απορρέουν από την παρουσία ενός Ισχυρού Τριτοβάθμιου Ιδρύματος στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.
Τέλος δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι με παραδείγματα και άλλων τομέων η περιφέρεια και οι τοπικές κοινωνίες οδηγούνται σταδιακά σε μαρασμό και υποβάθμιση προς όφελος άλλων περιοχών.
Αναγνωρίζοντας τη σημασία και τη βαρύτητα, που έχει στην ανάπτυξη και στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής της κοινωνίας η ύπαρξη ενός Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος σε μία Περιφέρεια, το υποστηρίζουμε με σθένος.
Πιστεύουμε ότι είναι ώριμο το κλίμα και είναι δεδομένη η δυνατότητα λειτουργίας ενός βιώσιμου Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος μέσα στη Στερεά Ελλάδα. Σε αυτή την κατεύθυνση υπάρχουν οι υποδομές, οι προοπτικές και η βούληση των τοπικών κοινωνιών να το υποστηρίζουν.
Σε όλη αυτή την κατάσταση ο κλάδος μας (διοικητικό προσωπικό) διαμαρτύρεται, ανησυχεί, και εκφράζει τους έντονους προβληματισμούς του για τη διασφάλιση της εργασιακής του προοπτικής στον τόπο που υπηρετεί σήμερα. Η μη ύπαρξη αυτοδιοικούμενου Τριτοβάθμιου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος στην Στερεά Ελλάδα αφήνει μετέωρο κι ανίσχυρο τον κλάδο μας στις όποιες διαφορετικές εξελίξεις.
Ο Σύλλογός μας θα σταθεί δίπλα σε κάθε προσπάθεια, που με επιχειρήματα και με προοπτική θα υποστηρίξει ένα δυνατό και σύγχρονο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, ένα Τριτοβάθμιο Ίδρυμα, που θα συνδέεται με τις ανάγκες της περιοχής και θα αναδείξει όλα εκείνα τα πολύμορφα χαρακτηριστικά της (κοινωνικοοικονομικά, πολιτισμικά, γεωμορφολογικά κλπ), θα συνδέεται με την αγορά και την έρευνα και θα γίνει πυλώνας ανάπτυξης και καινοτομίας.
ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
ΤΕΙ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου