“Η ΠOΛΙΤΕΙΑ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ ΜΟΥ” Παρουσίαση βιβλίου Γ. Κουρεντή από τον Δ. Τσελέ

Το Σάββατο 18/08/2012, στο Σπίτι των Νέων στο Γαλαξείδι, παρουσιάστηκε από τον Καθηγητή Τσελέ Δημήτριο, μέλος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Γαλαξειδιωτών, μια ιδιαίτερα αξιόλογη λογοτεχνική δουλειά του συγγραφέα Γεώργιου Κουρεντή, παρουσία πλήθους συμπολιτών μας  και εκπροσώπων της τοπικής Αυτοδιοίκησης και σωμάτων ασφαλείας.



“Η ΠOΛΙΤΕΙΑ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ ΜΟΥ”
Παρουσίαση βιβλίου Γ. Κουρεντή από τον Δ. Τσελέ
  Ως άλλος Οδυσσέας, και ο συνειρμός δεν είναι τυχαίος, ο Γιώργος Κουρεντής, επέστρεψε στην πατρίδα του, μετά από ένα αιώνα απουσίας της οικογένειας από τις ρίζες της (2003). Σήμερα παραδίδει σ’ όλους μας ένα μοναδικό βιβλίο με τίτλο:  ‘’ Η πολιτεία των ονείρων μου’’ , τα έξοδα δημιουργίας του οποίου τον βάρυναν εξ ολοκλήρου, τα δε έσοδα από την διάθεσή του αποτελούν δωρεά του προς τον Σύνδεσμο Γαλαξειδιωτών, εκ μέρους του οποίου θα ήθελα και σήμερα να του εκφράσω τις ευχαριστίες μας.
  Αναζητώντας τα κίνητρα αυτής της προσπάθειας
θα μπορούσε κανείς να αναφέρει  πολλά. Στη βάση όλων υπάρχει αυτό το κάτι που διακρίνει όλους εμάς που είμαστε εδώ και ως κίνητρο μας δίνει την ώθηση να δημιουργήσουμε κάτι χρήσιμο για τους συνανθρώπους μας. Αυτό το κάτι ο Γιώργος το έχει ανεπτυγμένο σε πολύ μεγάλο βαθμό, καθώς πολλών ανθρώπων είδεν άστεα και νόον έγνω , και επιστρέφοντας εκεί απ’ όπου είχαν αφετηρία οι προγόνοί του, παραδίδει ένα γραπτό κείμενο μεγάλης σημασίας για την Πατρίδα.
  Το βιβλίο αυτό περιλαμβάνει 25 ποιήματα, τα οποία καλύπτουν ιστορικά όλη την πορεία της πολιτείας των ονείρων μας. Είναι φανερό ότι το να διηγείται κανείς ιστορία με ποίηση, δεν διεκδικεί δάφνες ιστορικού ή ιστοριογράφου και δεν ελέγχεται για την απόλυτη αλήθεια των λεγομένων, ιδίως σε θέματα που βιβλιογραφικά εμφανίζουν σχετική ένδεια. Η επίμονη αναζήτηση ιστορικών πηγών, η αντιπαραβολή τους, η αφομοίωση και η προσπάθεια επαλήθευσης απέδωσαν ένα αποτέλεσμα στα χνάρια των επών του Ομήρου, πρώτου εκείνου πού διηγήθηκε ιστορία με ποίηση, ώστε περιεκτικά και εύληπτα να μπορεί ο καθείς να γίνει κοινωνός.
  Τα ποιήματα του βιβλίου αυτού περιλαμβάνουν 1698 στίχους σε διάφορα μέτρα και μορφές. Οι στίχοι διακρίνονται από την αμεσότητα, την απλότητα και δημιουργούν ζωντανές εικόνες, που φανερώνουν διεισδυτική ματιά, εμπειρία ζωής και ευαισθησία για ότι έφθασε ως εμάς είτε ως υλικό στοιχείο, είτε ως προφορική παράδοση, είτε ως ομολογημένη εμπειρία, είτε ως γραπτό κείμενο.
  Τα πρώτα 13 ποιήματα θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε ότι έχουν ιστορικό κυρίως περιεχόμενο. Ο τρόπος γραφής της ιστορίας δείχνει πολλά περισσότερα απ’ αυτά που αναφέρονται, υπαινίσσεται προϋποθέσεις και επιπτώσεις, ανατέμνει ιστορικά γεγονότα και παρουσιάζει σύντομα, περιεκτικά και εύληπτα μια διαδρομή μεγαλύτερη των δυο χιλιάδων ετών.
  Τα επόμενα εννέα ποιήματα έχουν κυρίως οικονομικό και κοινωνικό περιεχόμενο, αναφέρονται στην εποχή της ακμής και παρουσιάζουν την οργάνωση της κοινωνίας, τον τρόπο παραγωγής, τη διαδικασία που οδήγησε στην οικονομική ευημερία και καταδεικνύει ότι όλα αυτά έγιναν γιατί ενυπήρχε στα άτομα ισχυρή ορμή και θέληση για καινοτομία, πρωτοπορία και σκληρή εργασία. Το εικοστό τρίτο ποίημα αναφέρεται στην περίοδο της παρακμής και το επόμενο στους δεσμούς των ναυτικών μεταξύ τους και με τη θάλασσα.
  Στο επίμετρο ο ποιητής, με ιδιαίτερη συστολή και σεβασμό προς τον αναγνώστη, αφήνει να φανερωθεί το μεγαλείο που τον ενέπνευσε για το έργο αυτό.      



                                                                              Σελ.          στίχοι
1.     Εισαγωγικό                                                            11               18
2.     Οζόλες Λοκροί                                                      13               18
3.     Χάλειον- Οιάνθη                                                   14               16
4.     Ιεροί  Πόλεμοι                                                       15               93
5.     Χάλειον- Γαλαξείδι                                               19               36
6.     Το Χρονικό                                                            21             469
7.     Ιερομόναχος Ευθύμιος                                          36               28
8.     Πειρατεία                                                              38               44
9.     Αρματολοί και Κλέφτες                                        40               20
10.   Αλή Πασάς                                                            41               28
11.   Η Αρχή της Ακμής                                                43               60
12.   Ο Αγώνας                                                              46               92
13.   Οι Καταστροφές                                                    50             100
14.   Η Επιστροφή                                                         54               20
15.   Η Παιδεία                                                              55               20
16.    Τα Σκέρα                                                               56              100
17.    Οι Πελαγομάχοι                                                    60                40
18.   Καραβοκύρηδες- Καπεταναίοι                             62                68
19.   Η Γαλαξειδιώτισσα                                               65              100
20.  Αρραβωνιάσματα                                                  69                76
21.  Ο Γάμος                                                                 72              108
22.  Ο Άι  Νικόλας                                                        77                72
23.  Η Παρακμή                                                            80                48
24.  Συντροφοναύτες                                                     82               16
25.  Επίμετρο                                                                 83                 8
                                                                   Σύνολο                 1698







  Στο εισαγωγικό κιόλας ποίημα οι στροφές ξεκινούν με τις λέξεις Πανί –Σκαρί- Μαΐστρο- Ναύτη, δηλωτικές της πορείας δια μέσου των αιώνων της γαλαξειδιώτικης κοινωνίας.
  Στο δεύτερο ποίημα, με τίτλο ‘ Οζόλες Λοκροί’, ο ποιητής ανάμεσα στο μύθο και την ιστορία, ανιχνεύει την προέλευση των γενετικών μας χαρακτηριστικών και τη δύναμη των προγόνων μας να δημιουργούν λαμπρές πολιτείες.
  Στο τρίτο ποίημα με τίτλο ‘ Χάλειον- Οιάνθη’ παρουσιάζεται γλαφυρά η πολιτική και οικονομική σχέση του Χαλείου με τις γύρω πόλεις, δίνεται η πληροφορία για συνθήκη χαραγμένη σε χάλκινη πλάκα, εισάγεται η έννοια της προδικίας και του θεσμού της ξενοδικίας.
  Στο επόμενο, με τίτλο ‘ Ιεροί  Πόλεμοι ’, γίνεται αφήγηση των γεγονότων από το 595π.χ. έως το 338 π.χ., όταν η Μακεδονική κυριαρχία εξαπλώνεται στην περιοχή. ‘Ενθετα στο ποίημα υπάρχει ο όρκος των πόλεων της Αμφικτιονίας  και αυτούσιο κείμενο από τον Θουκυδίδη, που δένει ιδανικά με την αφήγηση.
  Ακολουθεί το ‘ Χάλειον- Γαλαξείδι’, όπου εξιστορείται η περίοδος από την εποχή του άρχοντα Αλεξίνου μέχρι την εποχή του Βυζαντίου, όπου καθιερώνεται η νέα ονομασία.
  Η διήγηση συνεχίζεται με το ‘ Χρονικό’, που καλύπτει την περίοδο από το 987 μΧ.   έως  και το 1703 μΧ. και έχει ως βασική πηγή το χειρόγραφο του ιερομόναχου Ευθυμίου. Η ποιητική απόδοση αυτής της ιστορικής περιόδου, από το Βυζάντιο μέχρι και την εμπέδωση της Οθωμανικής κυριαρχίας, εμφανίζει σπάνιες αρετές και αποτελεί πρόκληση για μουσική επένδυση.
  Στο ‘ Ιερομόναχος Ευθύμιος’ σχολιάζεται η ικανότητα της Γαλαξειδιώτικης κοινωνίας ν’ αναγεννάται από τις καταστροφές και δοξάζεται η ιερή μορφή του Ευθυμίου.
  Στο ποίημα ‘Πειρατεία’ αναλύεται το φαινόμενο της πειρατείας διαχρονικά, αρχίζοντας με παραπομπή στον Θουκυδίδη, και αιτιολογείται ο εξοπλισμός των εμπορικών πλοίων με βαριά όπλα.
  Παράλληλα, στο ποίημα ‘ Αρματολοί και Κλέφτες’ , παρουσιάζεται η κατάσταση στη στεριά, ώστε να συμπληρωθεί η εικόνα της προεπαναστατικής Ελλάδας.
  Το ‘ Αλή Πασάς’ συμπληρώνει την εικόνα του προεπαναστατικού Γαλαξειδίου, εξιστορώντας τον τρόπο που απέκτησε ανεξαρτησία.
  Έτσι, φθάνουμε στην ‘ Αρχή της Ακμής’, όπου επεξηγείται ο τρόπος με τον οποίο οι Γαλαξειδιώτες  διέγνωσαν σημαντικές ευκαιρίες οικονομικής ανάπτυξης και τις εκμεταλλεύτηκαν με σύνεση για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη.
  Στο ποίημα ‘Αγώνας ’  παρουσιάζεται ο τρόπος εισόδου του Γαλαξειδιού στην Επανάσταση του 1821, τα μεγάλα κατορθώματα των παλικαριών  του και η σημασία της συμμετοχής του σε θάλασσα και στεριά.
  ‘Οι  καταστροφές ’ μοιρολογούν ότι υπέστη ο τόπος για την απόφαση του να παλέψει για ελευθερία και κλείνει με το αισιόδοξο μήνυμα από τη ναυμαχία του Ναυαρίνου.
  ‘Η Επιστροφή ’ δηλώνει ότι από το 1829 αρχίζει η νέα περίοδος της πόλης, οι κάτοικοι επιστρέφουν και οργανώνουν την οικονομική και κοινωνική ζωή, που θα τους οδηγήσει στην ακμή.
  ‘ Η Παιδεία’ αποτελεί το βάθρο για το ζωντάνεμα της νέας γενιάς και την κάλυψη του κενού με τις άλλες κοινωνίες, εσωτερικού και εξωτερικού, με τις οποίες θα έλθει σε επαφή η Γαλαξειδιώτικη κοινωνία.       
  ‘Τα Σκέρα’ ήταν οι μήτρες των μέσων παραγωγής, στελεχώθηκαν λαμπρά και μεγαλούργησαν, παρουσιάζοντας σπάνια επιτεύγματα της ναυπηγικής τέχνης.
   Τα καράβια στελέχωναν ‘Οι Πελαγομάχοι’, άτομα επιδέξια, ψύχραιμα και ικανά, που ψήνονταν μέσα στη θάλασσα και νέμονταν μαζί της το μέγα της θαλάσσης κράτος.
  Οι ‘Καραβοκύρηδες- Καπεταναίοι’ διακρίθηκαν για την άριστη εφαρμογή των κανόνων διοίκησης, τότε που ακόμα το επιχειρηματικό management ήταν έννοια άγνωστη, και έφθασαν ακόμη και στη δημιουργία αλληλασφαλειών.
  Ο βράχος πάνω στον οποίον οικοδομήθηκε το θαύμα ήταν                     ‘Η Γαλαξειδιώτισσα’, που φορτωνόταν όλη τη μέριμνα της οικογένειας και της περιουσίας και έκανε κουμάντο με συνεχή την πίεση του μισεμού.
   Η προετοιμασία της ‘ Γαλαξειδιώτισσας’  ξεκινούσε πριν τα ‘Αρραβωνιάσματα’, που είχαν το χαρακτήρα επισημοποίησης της σχέσης των νέων και των οικογενειών τους και ολοκληρωνόταν με το ‘ Γάμο’. Τα έθιμα του τόπου περιγράφονται με λεπτομέρεια και ζωντανεύουν σ’ εμάς εικόνες από το παρελθόν με περισσή ενάργεια.
  Αφιερωματικό το ποίημα ‘ Αϊ Νικόλας’ εξιστορεί την πολυκύμαντη ιστορία του ναού, μέχρι την ανοικοδόμηση του σημερινού στις αρχές του εικοστού αιώνα. Ο Άγιος πάντα προστάτης και πολιούχος της πόλης των ονείρων μας.
  Στην ‘Παρακμή’ γίνεται η μετάβαση στη νέα εποχή και αιτιολογούνται οι λόγοι της οικονομικής απαξίωσης, που οδήγησε την πόλη σε νέο ρόλο στην πρόσφατη ιστορία.
  Οι ‘Συντροφοναύτες’ ωστόσο αρμενίζουν νιώθοντας βαρειά την ιστορία της πολιτείας και ζητώντας αφορμή για νέα κατορθώματα και διακρίσεις.
  Ο Αριστείδης Λημνιός έχει εικονογραφήσει το βιβλίο με σπάνια ευαισθησία, ενώ ο παραγωγός Ι. Κορωνιός βάλθηκε να κάνει υποδειγματική εργασία.
  Σ’ όλους μας αποτελεί πηγή γνώσης αυτό το βιβλίο, μα θαρρώ πως θα είναι απόκτημα για τα μικρά παιδιά του Δημοτικού και του Γυμνασίου. Φαντάζομαι αυτά τα παιδιά ν’ απαγγέλουν τα ποιήματα στις σχολικές γιορτές και τις λαμπαδηφορίες και λέω ‘ άξιος ο κόπος σου Γιώργο’.  
Η ανάγνωση του βιβλίου είναι για όλους μας μια συνάντηση με τους προγόνους μας και ουσιαστική πηγή δεδομένων για τον αυτοπροσδιορισμό μας και τελικά μια συνάντηση με τον εαυτό μας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις